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2020.2.28(Fri)
その他新型コロナウイルス感染症への注意喚起/English follows | (総務課) 2020-02-28 |
[English follows] 2020年2月28日 工学系研究科、情報理工学系研究科、工学部所属の皆様へ 工学系研究科長・工学部長 情報理工学系研究科長 新型コロナウイルス感染症への注意喚起 各種報道のとおり、新型コロナウイルスの感染が日本を含めて世界各地で多発している状況です。 学生・教職員の皆さんにおかれましては、各自の健康管理の観点からのみならず、社会の一員として の責任を認識し、他人への感染の可能性を下げるよう行動してください。 そのためには、日本政府や東京大学から出ている最新の注意・指示(*1)(*2)に加え、以下の研究科・ 学部の指示に従ってください。 学生の皆さんへ: 1. 風邪のような症状(発熱・咳・鼻水・くしゃみなど)がある場合には、指導教員または学科長に 連絡をした上で、登校を控えるとともに、不要不急な外出は避けて自宅で静養してください。 このことによる学業上の不利益が生じないよう、研究科・学部として十分な配慮をします。 症状が続く場合には、下の(*1)(*2)等を参考に政府からの最新の指示に従うとともに、所属の学科・ 専攻事務室に連絡してください。 2. 海外渡航を予定している場合には必ず外務省海外安全ホームページ(*3)で最新の情報をチェック し、その是非を慎重に検討してください。 また、実際に渡航する場合には事前に必ず指導教員または学科長に連絡するとともに、海外渡航の届 出を学科・専攻事務室に提出してください。 教員の皆さんへ: 1. 上記の学生への指示を踏まえ、体調の悪い学生がいたら極力休ませるとともに、それにより学生 に不利益が生じないよう、十分な配慮をお願いします。 また学生の海外渡航の状況についての把握をお願いします。 2. 教員自身も、風邪のような症状(発熱・咳・鼻水・くしゃみなど)がある場合には、出勤を控 え、不要不急な外出は避けて自宅で静養してください。 症状が続く場合には、下の(*1)(*2)等を参考に政府からの最新の指示に従うとともに、所属の専攻長 等に連絡してください。 3. ウイルスの潜伏期間が長いことを考慮し、学生を含む研究室の構成員が物理的に集まる機会を極 力減らすよう、研究室のゼミ・各種イベント・学会等への参加の是非を再検討してください。 ゼミのオンライン化等、工学系、情報理工学系、工学部ならではのICTの活用を期待します。 4. 上記の学生への通知2と同様、海外渡航にあたっては最新情報をチェックしてその是非を慎重に検 討してください。 教員以外の職員の方へ: 1. 風邪のような症状(発熱・咳・鼻水・くしゃみなど)がある場合には、在宅勤務の制度や有給休 暇等を活用することによって、なるべく出勤を控え、不要不急な外出は避けて自宅で静養してくださ い。特別な事情がある場合には上長と相談して判断を仰いでください。 2. 健康な方も、別途の通知の時差通勤や在宅勤務の制度を積極的に活用し、混雑した交通機関での 出勤を極力避けるようお願いします。 参考情報: (情報は日々更新されています。ご自身で最新情報を取得するよう心がけてください。) (*1) 内閣官房ホームページ:「新型コロナウイルス感染症の対応について」 https://www.cas.go.jp/jp/influenza/novel_coronavirus.html (*2) 2/27付け学内通知「新型コロナウイルスに関連した感染症対策に関する対応について https://www.ut-portal.u-tokyo.ac.jp/notice/index.php?q=31909 内閣官房、厚生労働省、外務省等からの通知へのリンクもあります。 (*3) 外務省 海外安全ホームページ https://www.anzen.mofa.go.jp/ --------------------------------------------------------------------------------------- February 28, 2020 To Members of School of Engineering and Graduate School of Information Science and Technology Dean of School of Engineering Dean of Graduate School of Information Science and Technology Important Information Regarding the Novel Coronavirus Infection As has been widely reported, the novel coronavirus infection has been spreading rapidly around the world, including Japan. All students, faculty members and staff should act not only from the perspective of protecting their own health, but also from a sense of responsibility as members of society, and therefore should reduce the possibility of transmission to other people. In order to accomplish this, please act according to the schools’ following instructions, in addition to the latest cautions*1 and instructions*2 issued by the Japanese government and The University of Tokyo. For students: 1.If you have any cold-like symptoms (fever, cough, runny nose, sneezing, etc.), contact your supervisor or the department chair, recover at home, and please do not come to campus. The Graduate School and faculty will give due consideration to prevent you from falling behind in your coursework and research. If symptoms persist, please follow the latest instructions from the Japanese government (refer to *1 and *2 below), and contact your department office. 2.If you plan to travel abroad, be sure to check the latest information from the Ministry of Foreign Affairs Overseas Safety home page*3 and carefully consider whether it is appropriate to follow through with your plans. In addition, be sure to contact your supervisor or the department chair in advance well before you depart, and submit a notification of overseas travel to your department office. For faculty members: 1.If there are any students feeling unwell according to the symptoms described above, please encourage them to recover at home as long as necessary, and give due consideration to prevent the students from falling behind in their coursework and research. Also, please be understanding with regards to students who are traveling abroad. 2.If you have any cold-like symptoms (fever, cough, runny nose, sneezing, etc.), please refrain from going to work or any other outside activities, and recover at home. If symptoms persist, please follow the latest instructions from the Japanese government (refer to *1 and *2 below), and contact your department chair. 3.In awareness of the long incubation period of the virus, please consider cancellation, postponement, or reduction in scale of your laboratory’s participation in various seminars, events, academic conferences, etc., to minimize the risk of transmitting infection to laboratory members including students. We expect that School of Engineering and Graduate School of Information Science and Technology should naturally be equipped to conduct seminars, etc., online. 4.As stated to students in 2. above, please check the latest information and carefully consider whether it is appropriate to travel abroad. For non-faculty staff members: 1. If you have any cold-like symptoms (fever, cough, runny nose, sneezing, etc.), please make use of the telecommuting system or paid leave to avoid going to your workplace or to other outside activities as much as possible, and recover at home. If you have any issues, please consult your senior manager. 2. Even if you have no health problems, please make use of the time-staggered commuting described elsewhere and telecommuting systems, and try to avoid commuting to work via crowded public transportation as much as possible. References: (There is constantly more information being updated in many places; please do your best to stay well-informed.) *1Cabinet Secretariat Website: “Response to Novel Coronavirus Infections” https://www.cas.go.jp/jp/influenza/novel_coronavirus.html *2“2/27 Update to [Important] Information regarding Novel Coronavirus from The University of Tokyo” https://www.ut-portal.u-tokyo.ac.jp/notice/index.php?q=31909 ↑ This source also includes links to notifications from the Cabinet Secretariat, the Ministry of Health, Labor, and Welfare, and the Ministry of Foreign Affairs. *3Ministry of Foreign Affairs of Japan Website https://www.anzen.mofa.go.jp/ (Japanese only) |